Komisja „Światy Wyobrażone” Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na konferencję pt. „Fantastyczne zagrania. Fantastyka w grach oraz gry w twórczości fantastycznej”, poświęconą związkom między wszelkimi grami (ze wskazaniem na gry wideo) a fantastyką.
Konferencja odbędzie się 8 grudnia 2023 roku (piątek), offline, w Kolegium Artes Liberales przy ul. Dobrej 72 w Warszawie.
Program
9:00–9:20: Otwarcie konferencji – władze Wydziału „Artes Liberales” UW
9:20-10:40. Sekcja 1. Światoopowieści (przewodniczy Dominika Oramus)
Michał Klata (UW) Legacy of William Gibson in „Cyberpunk 2077”
Karol Popow (UW), Świat z kartonu
Joanna Pigulak (UAM), Dostępne światy fantasy. Opcje włączające w grze „Hogwart’s Legacy”
Dyskusja
10:40–11:00: Przerwa
11:00-12:20 Sekcja 2. Lustra (przewodniczy Joanna Pigulak)
Stanisław Krawczyk (UWr), O wspólnej historii badań fantastyki, gier wideo i gier fabularnych
Anna Radzewicz (UW), Najskrytsze marzenia japońskich graczy. Gry w anime ikesai.
Joanna Głogowska (UW), Obraz gier fabularnych w wybranych tekstach kultury popularnej
Dyskusja
12:20–13:20: Keynote / Wykład gościnny
Julien Wacquez (ComUE Université Paris Lumières), Hard Science Fiction as an Imitation of Science
13:20–14:30: Przerwa
14:30–15:50: Sekcja 3. Grozy (przewodniczy Paweł Frelik)
Michał Szyszkowski (UW), Upadek maszyny: tożsamość sztucznej inteligencji i obraz przyszłości w grze „I Have No Mouth, And I Must Scream” (1995)
Monika Szeliga (UŁ), Lovecraftowski kosmiczny horror w grach wideo
Agata Waszkiewicz (KUL), Metaleptyczne transgresje w cyfrowym horrorze
Dyskusja
15:50–16:10: Przerwa
16:10–17:30: Sekcja 4. Mitologie (przewodniczy Przemysław Kordos)
Wiktor Dymkowski (UW), Modele nostalgii w doświadczeniu ludycznej wzniosłości, zamieszkiwaniu światów fantastycznych na przykładzie „Elden Ringa” i „Minecrafta”
Michał Kozub (Bloober Team), Jakub Wydra (UJ), Let’s play management! Metodologia zarządzania w kontekście gier wideo
Aleksandra Klęczar (UJ), Zagraj (w) to jeszcze raz. Fantastyczne światy mitologiczne i retellingi w grach wideo – przypadek „Hadesa”
Dyskusja
17:30–18:30: Panel „Po co grom fantastyka”
dr hab. prof. ucz. Dominika Oramus, dr Joanna Pigulak, dr Agata Waszkiewicz, dr hab. prof. ucz. Paweł Frelik, dr hab. Przemysław Kordos; moderator: Kacper Karwacki – KN Badania Gier ALEA