Biogram
Dziedziny specjalizacji: Literatura i kultura francuska; Badania nad Renesansem; Oddziaływanie filozofii przednowoczesnej na literaturę; Historia teologii i myśli politycznej; Humanizm, antyhumanizm i Posthumanizm; Humanistyka digitalna oraz e-Learning.
Badania oraz nauczanie akademickie Jana Miernowskiego dotyczą przede wszystkim odpowiedzi literatury na przednowoczesną filozofię, teologię, oraz dyskurs naukowy i polityczny. Jego praca doktorska była poświęcona wypływowi renesansowej logiki na poezję tej epoki. Kolejne monografie dotyczyły relacji pomiędzy literaturą a teologią negatywną średniowiecza i renesansu, ze szczególnym uwzględnieniem sceptycyzmu Montaigne’a. Opublikowana po polsku książka wskazała na prowokacyjny charakter alegorii w literaturze francuskiej od końca średniowiecza po początek XVII w. Najnowsza monografia Jana Miernowskiego analizuje estetykę nienawiści w literaturze francuskiej od renesansu po czasy współczesne. Jego obecne badania dotyczą filozoficznego i estetycznego dialogu pomiędzy humanizmem renesansowym a antyhumanizmem i posthumanizmem. Jan Miernowski pracuje także od lat nad rozwojem elektronicznych narzędzi interaktywnego nauczania interpretacji literackiej.
Wyróżnienia:
- Wisconsin Alumni Research Foundation Named Professorship (2017-2022)
- Professor in the Humanities (Title granted by the President of Poland in 2013)
- Engage Recognition Award For Transforming Teaching and Learning Through Technology with Assignments (2011)
- Kellett Mid-Career Award, University of Wisconsin-Madison (2010)
- “R1edu Award” for Distinguished Faculty Contribution to Online Learning (2007)
- Pickard-Bascom Professorship (2004-2007) H. I. Romnes Faculty Fellowship (1998-2003)
- Grant Komitetu Badań Naukowych (Polish Governement Research Committee Grant) (1997-1998)
- NEH Fellowship for University Teachers (1994-1995) Visiting Fellow at the Institute for Research in the Humanities, University of Wisconsin at Madison (Spring 1993)
Publikacje
- Dialectique et connaissance dans La Sepmaine de du Bartas, Discours sur discours infiniment divers, (Geneva: Droz, 1992).
- Anteros, Actes de colloque de Madison, Edited in collaboration with Ullrich Langer, (Orléans: Paradigme, 1994).
- Signes dissimilaires. La quête des noms divins dans la poésie française de la Renaissance, (Genève, Droz, 1997).
- Le Dieu Néant. Théologies négatives à l’aube des temps modernes, (Leiden – New York – Koln, E. J. Brill, 1998).
- L’ontologie de la contradiction sceptique. Pour une étude de la métaphysique des Essais, (Champion, Paris, 1998).
- Piekne banialuki, ku najlepszej prawdzie wylozone, czyli alegoria jako prowokacja w literaturze starofrancuskiej [Fine idiocies interpreted in the most perfect sense. Allegory as Provocation in French Medieval and Early-Modern Literature]– (Warsaw, Czytelnik, 2000).
- Bog-Nicosc, Teologie negatywne u progu czasow nowozytnych, (Warszawa, Polska Akademia Nauk Instytut Filozofii i Socjologii, 2000).
- Critical edition: Euvres poetiques intitulez louanges, by Jacques Peletier du Mans, co-authored with S. Arnaud and S. Bamforth (Paris, Champion, 2005).
- La Beauté de la haine. Essais de misologie littéraire, (Geneva:Droz, 2014).
- Le Sublime et le grotesque, ed. by Jan Miernowski, (Geneva:Droz, 2014).
- Early Modern Humanism and Postmodern Antihumanism in Dialogue, ed. Jan Miernowski (London: Palgrave Macmillan, 2016)