Dr Julia Lewandowska realizuje projekt badawczy „Contribución del pensamiento de las mujeres a la interpretación de las fuentes de la fe (siglos XV-XVII)” [Wkład myśli kobiet w interpretacje źródeł wiary (XV-XVII w.)] jako Visiting Scholar w ADHUC–Research Center for Theory, Gender, Sexuality na Universitat de Barcelona, listopad 2019/luty 2020
Głównym celem projektu jest analiza i interpretacja myśli i twórczości religijnej kobiet i ich znaczenia dla historii, filozofii i etyki chrześcijańskiej i teologii Kościoła katolickiego. Zrealizowanie tego zamierzenia będzie możliwe m.in. dzięki uwzględnieniu nieznanych lub niedostatecznie opracowanych tekstów – rękopisów i starodruków – powstałych w środowisku katolickich klasztorów żeńskich w Imperium Hiszpańskim w XVI i XVII stuleciu. Projekt zakłada analizę twórczości wybranych autorek zakonnych różnych reguł (m.in. karmelitek bosych, cysterek, augustianek rekoletek, hieronimitek, trynitariuszek bosych, franciszkanek) tworzących w okresie przełomowym dla historii Kościoła katolickiego, w stuleciach zwanych „złotymi wiekami kontrowersji teologicznych”. Teksty te znacznie wzbogacają wiedzę na temat obecności myśli, pisarstwa i sprawczości kobiet w dziejach i tradycji Kościoła, docenianej obecnie przez współczesną krytykę różnych nurtów (m.in. personalistyczną, filozofii dialogu, feministyczną, teologię i filozofię kultury). Wstępne badania potwierdzają, że teksty religijne kobiecego autorstwa, dotychczas analizowane przede wszystkim z perspektywy historii literatury lub praktyk związanych z pobożnością, jak autobiografie duchowe, rachunki sumień, poezje mistyczne, dramaty, egzegezy biblijne, kroniki, hagiografie, listy, posiadają znaczący element refleksji teoretycznej nad porządkiem antropologicznym, teologicznym i eklezjologicznym i ich znaczeniami w ówczesnej kulturze. W tym sensie włączenie myśli tych autorek zakonnych w dziedzictwo filozofii kultury, historii kultury, filozofii i etyki chrześcijańskiej może stanowić nowe, przekształcające, zmieniające lub zrywające z obowiązującą wykładnią wiary- odczytanie miejsca kobiet w kontekście wczesnonowożytnej historii myśli Kościoła katolickiego.