Wiosenna szkoła to interdyscyplinarne wykłady i seminaria dla młodych naukowców z rosyjskich uniwersytetów. W tegorocznej, szóstej edycji naukowo-edukacyjnego programu wzięli udział przedstawiciele Wydziału „Artes Liberales” UW.
Letnia szkoła w Soczi odbywa się pod patronatem Oxford Russian Foundation, charytatywnej organizacji założonej w 2005 roku w celu rozwoju edukacji humanistycznej w Rosji. Sam projekt naukowo-edukacyjnej letniej szkoły organizowany jest przez kadrę naukową Południowego Uniwersytetu Federalnego w Rostowie nad Donem, jej dyrektorem jest prof. Andrzej Koreniewski, pełnomocny przedstawiciel rektora PUF do współpracy z partnerami w Polsce.
„Naszą misją jest przyczynianie się do rozwiązania poważnego problemu edukacji w XXI wieku: niwelowanie luki między wiedzą a umiejętnościami” – mówi prof. Koreniewski.
Letnia szkoła zajmuje się archeologią tekstów w ujęciu interdyscyplinarnym, tegoroczna przebiegła pod nazwą „Archeologia tekstu-6: nieodkryte szlaki”.
Poza wykładami i seminariami prowadzone są warsztaty, w których biorą udział międzynarodowi eksperci i wykładowcy – studenci w grupach tworzą własne projekty na styku różnych dyscyplin społecznych i humanistycznych, w finale projekty są oceniane przez kadrę naukową oraz samych studentów.
Prof. Hieronim Grala z Wydziału Artes Liberales już po raz trzeci brał udział w formule letniej szkoły. W tym roku wygłosił dwa wykłady: „Dyplomacja – sztuka kłamstwa? O profesjonalnych umiejętnościach ukrywania wiedzy i niewiedzy” oraz „Borys Godunow – król Herod, czy ofiara historii? Literackie i sceniczne interpretacje przedstawienia godunowskiego mitu”.
Zdaniem prof. Grali letnia szkoła zasługuje na wysokie oceny. „Warto zwrócić uwagę na dobry, przemyślany dobór kadry, na uniwersalny program, porządną logistykę i naprawdę dobrą organizację, sami studenci też pilnie przykładają się do zadań” – wylicza wykładowca.
Na spotkanie edukacyjne do Soczi przyjechało 50 studentów z 20 rosyjskich uniwersytetów – Moskwy, Petersburga, Rostowa nad Donem, ale także z tak odległych miejsc jak Petrozawodzk, Tomsk, Tumań czy Irkuck (niektórym studentom podróż zajęła dwa dni). Uniwersytet Warszawski reprezentowała Małgorzata Pietkiewicz, studentka pierwszego roku studiów magisterskich programu Między Wschodem a Zachodem historia kultury i myśli, na Wydziale Artes Liberales. http://www.clas.al.uw.edu.pl/node/405
„Ten kierunek studiów umożliwia mi obecnie studiowanie na wydziale humanistycznym w Wyższej Szkole Ekonomii w Moskwie, stąd dużo bliżej do Soczi, dlatego zgłosiłam swój udział w letniej szkole, przeszłam rekrutację, wysłałam propozycję swojego projektu i zostałam zakwalifikowana. Pobyt na tym seminarium był dobrym doświadczeniem, a także okazją do poznania studentów z całego, tak olbrzymiego i różnorodnego, kraju jakim jest Rosja” – wyjaśnia studentka.
Poza wspomnianymi już projektami naukowymi, studenci i młodzi naukowcy – także w ramach pracy nad tekstami – wykonali zadanie dziennikarskie czyli reportaż (tzw. longride), który w mniej i bardziej poważnych tekstach obrazuje na czym polega idea letniej szkoły. Wywiady, wypowiedzi, filmy, grafiki zawierające różne dane statystyczne, liczne fotografie i odgłosy charakterystyczne dla miejsca pobytu dostarczają nie tylko rzetelnej wiedzę o projekcie, ale są także pamiątką dla wszystkich uczestników letnich spotkań. http://tropstories2018.tilda.ws/
mp