Kierownik jednostki
dr hab. Piotr Kulas, prof. ucz.
Zespół
prof. ucz. dr hab. Andrzej Waśkiewicz
prof. Paweł Śpiewak
dr Igor Czernecki
dr Oleksandra Iwaniuk
dr Kamil Wielecki
mgr Karolina Filipczak – sekretarz #Elitylab
mgr Maciej Grzenkowicz
Osoby współpracujące
Dr Michał Kotnarowski (IFiS PAN)
Prof. Joanna Kurczewska (IFiS PAN)
Prof. Aleksander Manterys (WSNSiR UW)
Dr hab. Mikołaj Pawlak, prof. ucz. (WSNSiR UW)
Prof. Tomasz Zarycki (ISS UW)
kontakt
dr hab. Piotr Kulas
e-mail: piotrkulas@uw.edu.pl
Wydział „Artes Liberales” UW
ul. Dobra 72, 00–312 Warszawa
Motto:
“People with advantages are loathe to believe that they just happen to be people with advantages. They come readily to define themselves as inherently worthy of what they possess; they come to believe themselves ‚naturally’ elite; and, in fact, to imagine their possessions and their privileges as natural extensions of their own elite selves.”
C. Wright Mills, The Power Elite
3.1. Cele badawczo-organizacyjne
Przedmiotem badań realizowanych w ramach laboratorium są szeroko rozumiane elity oraz ich przekształcenia w nowoczesnym systemie-świecie opartym na wiedzy. Badania prowadzone w ramach laboratorium dotyczą zarówno współczesnych elit, jak i perspektywy historyczno-społecznej wyłaniania się, tworzenia oraz transformacji elit. Laboratorium analizuje stan demokracji, społeczeństwa obywatelskiego i przestrzeń kultury w kontekście problematyki elit oraz sposobu i jakości reprezentacji przez elity innych kategorii i grup społecznych. Przedmiotem analiz jest również współpraca i rywalizacja pomiędzy różnymi frakcjami elit oraz jej wynik w postaci efektywności działania instytucji i systemów społecznych. Pracownicy i współpracownicy laboratorium czynnie włączają się w poszukiwanie możliwości współpracy poprzez aplikowanie o granty (krajowe i międzynarodowe), uczestnictwo w wydarzeniach naukowych oraz inicjowanie, organizowanie wydarzeń naukowych: konferencji, seminariów, spotkań, dyskusji. Ponadto Laboratorium staje się platformą współpracy oraz komunikacji między badaczami i badaczkami zajmującymi się bezpośrednio bądź pośrednio tematyką elit. Laboratorium to interdyscyplinarne miejsce spotkań badaczy elit. Ponadto, Laboratorium daje też szansę nabywania i kształtowania nowych kompetencji: umiejętność nawiązywania kontaktów z sieciami pozaakademickimi: biznesowymi, artystycznymi, kulturalnymi. Dzięki temu możliwa będzie skuteczna współpraca z otoczeniem uczelni. Laboratorium zajmuje się również upowszechnianiem rezultatów i komunikowaniem wyników badań w przejrzysty i atrakcyjny sposób.
3.2. Zakres i obszary możliwych badań:
1. Problematyka elit kulturalnych (społecznych, politycznych, gospodarczych), ze szczególnym uwzględnieniem problematyki Europy Środkowo-Wschodniej
2. Inteligencja i jej przekształcenia w Europie Środkowo-Wschodniej
3. Elity globalne (tzw. jet set), narodowe i lokalne
4. Intelektualiści oraz ich społeczne role dawniej oraz współcześnie
5. Profesjonaliści oraz ich światy społeczne
6. Ekskluzywizm, elitaryzm a egalitaryzm
7. Elity i problem reprezentacji
8. Historyczne i współczesne źródła antyelitaryzmu
9. Status, prestiż i szacunek społeczny
3.3. Cele dydaktyczne
Usytuowanie instytucjonalne w środowisku Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego stwarza okazję współpracy interdyscyplinarnym środowisku wydziału oraz z innymi ośrodkami w ramach uczelni, w tym istniejących pracowni, centrów i laboratoriów. Bezpośrednia łączność z Kolegium Artes Liberales daje możliwość powiązania badań naukowych z procesem dydaktycznym na każdym poziomie studiów (licencjackich, magisterskich i doktoranckich). Odbywałoby się to zarówno poprzez (1) zajęcia dedykowane problematyce elit oraz metodologii ich badania (oferowane zarówno przez osoby związane z laboratorium, jak i współpracujących zagranicznych i krajowych badawczy), jak również (2) włączania studentów w realizowane projekty badawcze oraz (3) zapewnianie zajęć, które byłby oferowane dla ścieżki społecznej na studiach II stopnia oraz bloków społecznych na studiach I stopnia na kierunku artes liberales. W efekcie studenci będą mieli okazję wziąć udział planowaniu i realizacji badań. Zajęcia mogą być również pomocne dla osób piszących pracę dyplomową. Możliwe jest bowiem pisanie pracy magisterskiej (doktorskiej) z omawianej problematyki pod kierunkiem osób tworzących laboratorium.