Bio
Assistant Professor at the Faculty of “Artes Liberales,” UW. He holds a M.A. in Cultural Studies – Mediterranean Civilisation (Faculty of “AL,” UW) and a postgraduate diploma in “The challenges of contemporary literature for children and youth” (UW). He is a member of the Laboratory for Research on Literature for Children and Youth UW and the International Research Society for Children’s Literature. He is the principal investigator of two projects: “Dziecięca książka informacyjna w XXI wieku: tendencje – metody badań – modele lektury” [Informational Children’s Book in the 21st Century: Trends – Research methods – Models of reading] (Preludium NCN, 2021–2024) and „Oczami dziecka. Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej po roku 1989” [Through the Eyes of a Child. The Holocaust in Polish Children’s and Young Adult Literature after 1989] (“Diamentowy Grant” MNiSW, 2016–2020). He is interested in children’s and YA culture and reception of classical antiquity. He also reviews children’s literature for “Kultura Liberalna.”
Pubications
- Rybak, Obrazowanie Zagłady. Narracje holokaustowe w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2023, https://doi.org/10.31338/uw.9788323562818;
- Rybak, Towards A Literature of Actions: Green Informational Picturebooks and Critical Engagement with Fighting Climate Change, „Children’s Literature in Education” 2023 [online first], https://doi.org/10.1007/s10583-023-09549-5;
- M. Czernow, K. Rybak, Zielony dydaktyzm, czyli o tym, jak dorośli projektują przyszłość planety we współczesnych książkach ekologicznych dla dzieci, [w:] Przyszłość. Szkice o sztuce dla dziecka, red. A.M. Czernow, J. Żygowska, Poznań 2022, s. 13–31;
- Rybak, A. Suchańska, M. Wdzięczkowska, A. Leszczyńska, G. Niemczynowicz-Szkopek, D. Kowalik, Dziecięca książka informacyjna w Polsce. Wybrane problemy, „Filoteknos” 2022, nr 12, https://doi.org/10.23817/filotek.12-23;
- Rybak, How Informational Activity Picturebooks Work: Interactive Invitation to a Critical Approach to Knowledge, „International Research in Children’s Literature” 2022, t. 15, z. 3, https://doi.org/10.3366/ircl.2022.0470;
- Rybak, Zagłada (nie) dla dzieci. Nadużycia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2021, nr 17, https://doi.org/10.32927/zzsim.884;
- Rybak, Shaping the Memory of Irena Sendler in Polish Children’s Literature, „Filoteknos” 2021, nr 11, https://doi.org/10.23817/filotek.11-6;
- Rybak, Traumatyzować czy tabuizować? Narracje holokaustowe w literaturze dziecięcej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N – Educatio Nova” 2021, t. 6, https://doi.org/10.17951/en.2021.6.251-264;
- Rybak, „Zupełnie inne miasto”. Obrazy warszawskiego getta w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2021, t. 3, z. 1, https://doi.org/10.32798/dlk.634;
- Rybak, Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Narracje o Zagładzie” 2021, nr 1, https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.09;
- Rybak, Pandemia koronawirusa w utworach dla dzieci. Analiza w świetle badań nad dziecięcą książką informacyjną, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2020, t. 2, z. 2, https://doi.org/10.32798/dlk.594;
- Rybak, I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, „Literatura Ludowa” 2019, t. 63, z. 1, http://dx.doi.org/10.12775/LL.1.2019.001;
- Rybak, Dzieciństwo w labiryncie getta. Recepcja mitu labiryntu w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, Warszawa 2019, https://doi.org/10.31338/uw.9788323540243;
- Rybak, Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej kontekst” 2017, nr 2, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/18293;
- Rybak, Hide and Seek with Nazis: Playing with Child Identity in Polish Children’s Literature about the Shoah, „Libri & Liberi” 2017, nr 6(1), https://doi.org/10.21066/carcl.libri.2017-06(01).0001.