Biogram
Asystent naukowy na Wydziale „Artes Liberales” UW. Absolwent kulturoznawstwa – cywilizacji śródziemnomorskiej (Wydział „AL” UW) i studiów podyplomowych „Literatura i książka dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności” (UW). Członek Pracowni Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży UW oraz International Research Society for Children’s Literature. Kierownik projektów „Dziecięca książka informacyjna w XXI wieku: tendencje – metody badań – modele lektury” (Preludium NCN, 2021–2024) i „Oczami dziecka. Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej po roku 1989” („Diamentowy Grant” MNiSW, 2016–2020). Interesuje się kulturą kierowaną do niedorosłych odbiorców i recepcją antyku, a na łamach „Kultury Liberalnej” publikuje recenzuje książek dla dzieci i młodzieży.
Projekty badawcze, stypendia i nagrody:
2021–2024
Projekt Dziecięca książka informacyjna w XXI wieku: tendencje – metody badań – modele lektury (opiekun: prof. UWr Dorota Michułka), Preludium NCN, kierownik.
2016–2021
Projekt Our Mythical Childhood… The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges, ERC Consolidator Grant, kierownik: prof. Katarzyna Marciniak, uczestnik.
2016–2020
Projekt Oczami dziecka. Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej po roku 1989 (opiekun: prof. Grzegorz Leszczyński), „Diamentowy Grant” MNiSW, kierownik.
2018
Wyróżnienie w VII Konkursie im. Majera Bałabana na najlepsze prace magisterskie i doktorskie o Żydach i Izraelu organizowanym przez Żydowski Instytut Historyczny (praca magisterska Dzieciństwo w labiryncie getta. Recepcja mitu labiryntu w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, promotor: prof. Katarzyna Marciniak).
2018
Stypendium Internationale Jugendbibliothek w Monachium.
2016/2017
Projekt Chasing Mythical Beasts… The Reception of Graeco-Roman Mythology in Children’s and Young Adults’ Culture as a Transformation Marker (2014–2017), Humboldt Alumni Award for Innovative Networking Initiatives, kierownik: prof. Katarzyna Marciniak, uczestnik.
Publikacje
- K. Rybak, Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Narracje o Zagładzie” 2021, nr 1(7);
- K. Rybak, Pandemia koronawirusa w utworach dla dzieci. Analiza w świetle badań nad dziecięcą książką informacyjną, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2020, nr 2(2);
- K. Rybak, Dzieciństwo w labiryncie getta. Recepcja mitu labiryntu w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, WUW, Warszawa 2019;
- K. Rybak, I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, „Literatura Ludowa” 2019, nr 1;
- K. Rybak, Sparing Them the Trauma: Postmemory Practices in Contemporary Polish Children’s Literature about the Holocaust, „Filoteknos” 2018, nr 8;
- K. Rybak, Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty” 2017, nr 2;
- K. Rybak, Hide and Seek with Nazis: Playing with Child Identity in Polish Children’s Literature about the Shoah, „Libri & Liberi” 2017, nr 6 (1).