Biogram
Adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” UW. Absolwent kulturoznawstwa – cywilizacji śródziemnomorskiej (Wydział „AL” UW) i studiów podyplomowych „Literatura i książka dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności” (UW). Sekretarz Laboratorium semiotycznego (Wydział „AL” UW), współpracownik Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży (Uniwersytet Wrocławski), członek European Children’s Literature Research Network. Jeden z inicjatorów Grow (razem z Rosalyn Borst i Chiarą Malpezzi), inicjatywy mającej na celu stymulowanie międzynarodowego dialogu i współpracy między młodymi badacz(k)ami literatury dziecięcej.
Kierował projektami „Dziecięca książka informacyjna w XXI wieku: tendencje – metody badań – modele lektury” (Preludium NCN, 2021–2024) i „Oczami dziecka. Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej po roku 1989” („Diamentowy Grant” MNiSW, 2016–2020). Laureat Stypendium Ministra Nauki dla wybitych młodych naukowców i programu START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, dwukrotny stypendysta Internationale Jugendbibliothek w Monachium. Interesuje się kulturą kierowaną do niedorosłych odbiorców i recepcją antyku, a na łamach „Kultury Liberalnej” publikuje recenzuje książek dla dzieci i młodzieży.
Publikacje
- K. Rybak, W stronę krytycznego odbioru książki informacyjnej dla dzieci. Model lektury i jego zastosowanie na przykładzie Którędy do Yellowstone? Aleksandry i Daniela Mizielińskich, „Edukacja Elementarna w Teorii I Praktyce” 2024, t. 19, nr 4, s. 135–149;
- K. Rybak, Challenging Childhoods in Iwona Chmielewska’s Picturebooks, „Bookbird” 2024, t. 62, nr 3, s. 49–52;
- K. Rybak, Econormative Childhoods in Wimmelbooks on the Four Seasons: Analysis of Central European Wordless Informational Picturebooks, „Literature” 2024, t. 4, nr 3, s. 172–183;
- K. Rybak, Obrazowanie Zagłady. Narracje holokaustowe w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2023;
- K. Rybak, Towards A Literature of Actions: Green Informational Picturebooks and Critical Engagement with Fighting Climate Change, „Children’s Literature in Education” 2023 [online first];
- M. Czernow, K. Rybak, Zielony dydaktyzm, czyli o tym, jak dorośli projektują przyszłość planety we współczesnych książkach ekologicznych dla dzieci, [w:] Przyszłość. Szkice o sztuce dla dziecka, red. A.M. Czernow, J. Żygowska, Poznań 2022, s. 13–31;
- K. Rybak, A. Suchańska, M. Wdzięczkowska, A. Leszczyńska, G. Niemczynowicz-Szkopek, D. Kowalik, Dziecięca książka informacyjna w Polsce. Wybrane problemy, „Filoteknos” 2022, nr 12;
- K. Rybak, How Informational Activity Picturebooks Work: Interactive Invitation to a Critical Approach to Knowledge, „International Research in Children’s Literature” 2022, t. 15, z. 3;
- K. Rybak, Zagłada (nie) dla dzieci. Nadużycia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2021, nr 17;
- K. Rybak, „Zupełnie inne miasto”. Obrazy warszawskiego getta w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2021, t. 3, z. 1;
- K. Rybak, Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Narracje o Zagładzie” 2021, nr 1;
- K. Rybak, Pandemia koronawirusa w utworach dla dzieci. Analiza w świetle badań nad dziecięcą książką informacyjną, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2020, t. 2, z. 2;
- K. Rybak, Dzieciństwo w labiryncie getta. Recepcja mitu labiryntu w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, Warszawa 2019;
- K. Rybak, Hide and Seek with Nazis: Playing with Child Identity in Polish Children’s Literature about the Shoah, „Libri & Liberi” 2017, nr 6(1).