Zdj. Mia Kos, CC BY-NC-ND 2.0
Konferencja „Interfejsy: granice systemów i światów”
Komisja „Światy Wyobrażone”
Wydział „Artes Liberales” UW, Dobra 72
piątek, 26 lutego 2021 roku
konferencja planowana jest w formule online
Termin nadsyłania tematów i abstraktów: 31 stycznia 2021 r. do dr hab. P. Kordosa
Wstęp
Kategoria interfejsu w pierwszym odruchu kojarzy się przede wszystkim ze środowiskiem cyfrowym. Gdy jednak zastanowić się nad istotą tego zjawiska, okaże się, że jest w nią wpisane pośredniczenie — czy też umożliwianie dostępu — do innych światów, niekoniecznie tylko tych komputerowych. Interfejs jest po prostu granicą między jedną rzeczywistością a drugą. Jest jednak taką granicą, którą otwiera dostęp do tego, co inaczej nie byłoby dostępne czy osiągalne. W tym sensie z powodzeniem można mówić o interfejsie najróżniejszych obiektów naszej kultury — w tym o interfejsie książki czy wręcz o książce jako o interfejsie.
Niezależnie od tego, czy odnosimy się do takiego szerokiego rozumienia interfejsu, czy też zawężamy myślenie wyłącznie do interfejsów cyfrowych, jeden element pozostanie niezmienny. Koniecznym warunkiem skorzystania z interfejsu są szczególne kompetencje (literacies), każdorazowo wynikające ze specyfiki danego interfejsu. Można zatem powiedzieć, że w istotę interfejsu jest też wpisany pewien zasób umiejętności czy też doświadczeń kulturowych: aby uzyskać dostęp do tego, w czym pośredniczy interfejs, trzeba poznać rządzące nim reguły, jego wyjątkową gramatykę. Oczywistą konsekwencją tego stanu rzeczy jest głęboko polityczny wymiar interesującego nas zjawiska — kto nie zna jego reguł, może być łatwo wykluczony z obiegu kulturowego; kto zaś ma wpływ na ich kształtowanie się, może zyskać władzę nad rzeczywistością, w tym nad innymi ludźmi.
Podczas konferencji „Interfejsy: granice systemów i światów” proponujemy refleksję nad kategorią interfejsu, nad rządzącymi nim regułami i nad refleksami interfejsu w kulturze. Oprócz wspomnianych wcześniej wątków w szczególności będą nas interesowały pytania o reprezentacje interfejsu, w tym szczególnie pochodzące z utworów science fiction. Jak wyobrażaliśmy — i jak wyobrażamy — sobie interfejsy przyszłości. Co mówią nam te przedstawienia o współczesnej kulturze i o tym, jak percypujemy przyszłość? Będą nas także interesować case studies — w tym na gruncie gier wideo czy szerzej: rozrywki cyfrowej, a więc w obszarze, w którym interfejsy (graficzne, audialne, haptyczne) ewoluują szczególnie intensywnie.
Obszar: literatura SF, gry wideo, nawiązania w grach fabularnych i analogowych oraz w filmach i serialach SF.
Proponowane zagadnienia:
- opisy fantastycznych interfejsów
- zapożyczenia rzeczywiste z fantastycznych interfejsów
- ślepe uliczki („roads not taken”) w interfejsach postulowanych przez SF
- historyczny rozwój interfejsu z uwzględnieniem jego zapomnianych form
- interfejs a immersja/emersja
- historia interfejsów w grach cyfrowych
- klasyfikacje i typologie interfejsów
- interfejsy HUD, AR i VR
- minimalizm, realizm / naturalizm w projektowaniu interfejsów
- stereotypowe lub konwencjonalne rozwiązania w interfejsach
- przystępność interfejsu i kompetencje niezbędne do jego użycia
- interfejsy w filmach i serialach SF
- interfejsy: inspiracje literackie w grach
- interfejsy: inspiracje growe w literaturze
Komitet organizacyjny:
dr hab. Dominika Oramus, prof. ucz.
dr hab. Paweł Frelik, prof. ucz.
dr Piotr Kubiński
dr hab. Przemysław Kordos, pkordos@al.uw.edu.pl